روياي مكتوب / محفل شعر و داستان

روياي مكتوب / محفل شعر و داستان

    

صفحه اصلي | آرشيو وبلاگ | تماس با ما
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرد مويي يا هيرسوتيسم دردسري براي زنان و درمان آن

شايد در آغاز آفرينش و خلقت انسان پرمويي يك ويژگي مثبت براي او بود و پرمو بودن نقش حفاظت از بدن در برابر سرما را ايفا ميكرد، اما امروزه اينگونه نيست و مي توان گفت تقريباً تمام افراد در صدد از بين بردن كامل موهاي زائد خود هستند.

پرمويي هم در مردان و هم در زنان ديده مي شود و در هر دو جنس مشكلي ناخوشايند است كه عوارض و بيماري هايي را براي فرد به همراه دارد. به عنوان مثال پرمويي در مردان يكي از علت هاي اصلي كيست مويي مي باشد كه رشد بيش از حد موها در زير پوست يك گلوله مو تشكيل مي دهد و مو به جاي اينكه به سمت بيرون پوست رشد كند به داخل برمي گردد و باعث ايجاد كيست مويي مي شود. اما  با توجه به زيبايي ظاهري و اهميت آن براي خانم ها، پرمويي در آنها مشكل ناخوشايند تري است زيرا زنان بيشتر به دنبال راهكاري براي حذف موهاي زائد خود هستند و رشد مو در نواحي حساس براي آنها بسيار آزاردهنده تر مي باشد.
البته لازم به ذكر است كه موهاي نازك و كركي مانند بر روي صورت براي زنان طبيعي مي باشد و تشخيص اين كه رشد چه اندازه اي مو براي زنان پرمويي حساب مي شود كاري دشوار است زيرا تقريباً تمام زنان بر روي بدن و صورت خود موهاي ريزي دارند.

اما مسئله اي كه قرار است ما در اين مقاله به آن بپردازيم رشد موهاي مشكي و ضخيم و غير معمول ريش و سبيل در زنان مي باشد.

 با توجه به آمارهاي به دست آمده تقريباً دو درصد از جمعيت زنان ما درگير مشكل پرمويي و يا همان مرد مويي مي باشند.

 پرمويي يا Hirsutism در زنان، وضعيتي است كه در آن موها بيش از حد معمول در جاهايي مثل  چونه، پشت لب، كشاله ران، روي سينه، زير ناف، به صورت زبر و ضخيم رشد مي كنند. رويش مو در اين قسمت ها براي مردان طبيعي مي باشد اما براي زنان در حالت عادي اين نواحي نبايد خيلي پرمو باشد.

الگوي رويش مو در اين عارضه مشابه به الگوي رشد موي طبيعي مردان است و به همين دليل هيرسوتيسم، مردمويي نيز ناميده مي شود. موهايي كه بر روي پوست انسان رشد مي كنند به سه دسته تقسيم مي شود: اول از همه موهاي دوران جنيني هستند كه با متولد شدن از بين مي روند و دوم موهاي نازك و كركي شكل كه روي تمام سطح پوست ظاهر مي شود و سپس در بزرگسالي به موهاي تيره تبديل مي شود و در مردان به شكل ضخيم و زبر در ناحيه صورت و يا زير بغل نمايان مي شود.


علت پرمويي (هيرسوتيسم) در زنان

به طور كلي مي توان گفت كه مهمترين دليل اين عارضه اختلالات هورموني مي باشد. البته دلايل جزئي تر ديگري هم مانند چاقي، عوارض داروهاي هورموني، استروئيدها، قرص هاي ضدبارداري، تخمدان پلي كيستيك، مصرف داروهايي كه باعث افزايش هورمون مردانه در زنان مي شود و ... هم در پرمويي زنان موثر است. از جمله دلايل پزشكي اين مشكل در خانمها مي توان به اختلال هاي تيروئيدي و افزايش توليد آندروژن يا هورمون جنسي مردانه در بدن اشاره كرد. علت اصلي زياد شدن آندروژن كيست هاي تخمدان مي باشد كه باعث اختلال هاي هورموني مي شود. همچنين ممكن است اين ازدياد آندروژن در بدن دليل خاصي نداشته باشد و پزشكان نتوانند علت آن را تشخيص دهند كه در اين صورت ايديوپاتيك نام مي گيرد.

در نتيجه مي توان گفت دو مورد سندروم تخمدان پلي كيستيك و تيروئيد كم كار، به عنوان شايع ترين دليل پرمويي در زنان مي باشند. البته نقش ارث را هم نمي توان ناديده گرفت.


علائم و نشانه ها ي مرد مويي زنان

علائم زناني كه درگير هيرسوتيسم مي شوند مي تواند شامل نامنظم بودن عادت ماهيانه، افزايش وزن و چاقي، ريزش موي سر، آكنه، رويش موي تيره و غير طبيعي به طور ناگهاني و سريع در پشت لب، روي سينه ها، زير شكم و اطراف چانه باشد.
همچنين خشن شدن صدا، كوچك شدن سايز سينه ها، تيره شدن پوست آرنج و كشاله ران نيز از ديگر علائم و نشانه هاي مرد مويي در زنان مي باشد.


تشخيص هيرسوتيسم

اگر زني علائم و نشانه هايي را كه ذكر كرديم در خود مشاهده كرد بايد به پزشك مراجعه كند و با استفاده از آزمايش هايي مثل آزمايش خون و بررسي دقيق تاريخ هاي قاعدگي و يا تصويربرداري و سونوگرافي براي بررسي تومور تخمدان ها، تشخيص صحيح داده شود.

منبع https://rasekhoon.net/article/show/1518985

 

آرشيو نظرات (0)

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
 
 

 


معرفي وبلاگ




شعر، شعر عاشقانه، داستان، داستان كوتاه، رمان، رمان عاشقانه



فهرست اصلي

صفحه نخست
پست الكترونيك
آرشيو مطالب
افزودن به علاقه مندي ها
صفحه خانگي
 


آرشيو موضوعي

موضوعي ثبت نشده است


آرشيو ارسال ها

مرداد ۱۴۰۱
شهريور ۱۳۹۹
ارديبهشت ۱۳۹۹
اسفند ۱۳۹۸
بهمن ۱۳۹۸
آبان ۱۳۹۸


پيوند ها

خريد اپل ايدي
سئو
ساخت وبلاگ
كلينيك نوين
ونك ليزر
كلينيك اچ پي وي
فيلم عمل بواسير
كولون
كلينيك عابديان
برقكار سيار
ويزيت پزشك در منزل
زگيل تناسلي زنان





 



[ ساخت وبلاگ ]