روياي مكتوب / محفل شعر و داستان

روياي مكتوب / محفل شعر و داستان

    

صفحه اصلي | آرشيو وبلاگ | تماس با ما
۷ شهريور ۱۳۹۸
نفخ شكم و دلايل آن

نفخ شكم معمولا به علت تجمع گاز در دستگاه گوارش يا احتباس مايعات در ناحيه شكمي ايجاد شده و باعث بزرگي بيش از حد معمول شكم و احساس تنگي يا درد در ناحيه شكمي مي‌شود.

در اين مقاله از سايت تخصصي مديكال نيوز تودي، روش‌هايي براي رهايي سريع از نفخ و چگونگي كاهش آن در بلندمدت توضيح داده شده است:

علل شايع ايجاد نفخ

نفخ معمولا زماني اتفاق مي‌افتد كه گاز اضافي در معده يا روده جمع شود. هنگامي كه نفخ بلافاصله پس از غذا ايجاد شود، معمولا به طور خودكار از بين مي‌رود اما اغلب مي‌توان با راهكارهايي اين روند را تسريع كرد. بهترين راه مقابله با نفخ شناسايي علت آن است. از عوامل موثر در ايجاد نفخ مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:‌

- مشكلات گوارشي: يبوست، حساسيت‌هاي غذايي و عدم تحمل غذايي مي‌تواند موجب نفخ شود. هنگامي كه مدفوع در روده بزرگ جمع مي‌شود مي‌تواند باعث ايجاد نفخ و احساس ناراحتي شود. گاز اضافي نيز پشت مدفوع جمع شده و بر اين ناراحتي مي‌افزايد.

- رژيم غذايي: نوشيدني‌هاي گازدار، شكر يا نمك بيش از حد و فيبر ناكافي در رژيم غذايي نيز مي‌تواند موجب نفخ شود.

- تغييرات هورموني: بسياري از افراد به دليل تغييرات هورموني و تجمع آب قبل و در حين قاعدگي دچار نفخ مي‌شوند.

راهكارهاي سريع براي از بين بردن نفخ

بسياري از درمان‌هاي خانگي مي‌تواند به كنترل درد و ناراحتي ناشي از نفخ كمك كند. همچنين راهكارهاي سريع زير مي‌تواند در از بين بردن سريع نفخ موثر باشد:

۱) پياده روي: فعاليت فيزيكي مي‌تواند به حركت مرتب روده‌ها و در نهايت خروج گاز اضافي و مدفوع كمك كند. در صورتي كه فرد به يبوست دچار باشد، پياده روي مي‌تواند نقش مهمي در رهايي از مدفوع و گاز تجمع يافته در روده‌ها داشته باشد.

۲) حالات مختلف يوگا: برخي از حالات مختلف يوگا مي‌تواند عضلات شكم را به گونه‌اي تنظيم كند كه باعث خروج گاز اضافي از روده و كاهش نفخ شوند. از جمله اين حالات مي‌توان به حالت بچه، كودك خوشحال و چمباتمه اشاره كرد.

۳) قرص‌هاي نعناع: اسانس‌ نعناع مي‌تواند براي رفع سوء هاضمه و گازهاي گوارشي مفيد باشد. اين قرص‌ها معمولا تحت عنوان درمان علائم سندرم روده تحريك پذير (IBS) به فروش مي‌رسند اما مي‌توان از آنها به منظور رفع نفخ نيز استفاده كرد. قرص‌هاي نعناع با آرام كردن ماهيچه‌هاي روده باعث حركت موثرتر گاز و مدفوع در روده مي‌شوند. توجه داشته باشيد افراد مبتلا به سوزش سر دل نبايد اين قرص‌ها را مصرف كنند.

۴) قرص‌هاي ضد نفخ: قرص‌ها و شربت‌هاي سايمتيكون ضد نفخ بوده و مي‌توانند به حركت هواي اضافي و خروج آنها از دستگاه گوارش كمك كنند. اما لازم است اين داروها را بر اساس دستورالعمل‌هاي موجود روي دارو مصرف كنيد.

۵) ماساژ شكمي: ماساژ شكم مي‌تواند به حركت روده‌ها كمك كند. اين ماساژ به ويژه در صورتي كه در مسير روده بزرگ باشد مفيدتر است.

https://www.isna.ir

 

آرشيو نظرات (0)

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
 
 

 


معرفي وبلاگ




شعر، شعر عاشقانه، داستان، داستان كوتاه، رمان، رمان عاشقانه



فهرست اصلي

صفحه نخست
پست الكترونيك
آرشيو مطالب
افزودن به علاقه مندي ها
صفحه خانگي
 


آرشيو موضوعي

موضوعي ثبت نشده است


آرشيو ارسال ها

مرداد ۱۴۰۱
شهريور ۱۳۹۹
ارديبهشت ۱۳۹۹
اسفند ۱۳۹۸
بهمن ۱۳۹۸
آبان ۱۳۹۸


پيوند ها

خريد اپل ايدي
سئو
ساخت وبلاگ
كلينيك نوين
ونك ليزر
كلينيك اچ پي وي
فيلم عمل بواسير
كولون
كلينيك عابديان
برقكار سيار
ويزيت پزشك در منزل
زگيل تناسلي زنان





 



[ ساخت وبلاگ ]